mandag 21. januar 2008

KAMBODSJA

PHNOM PHEN. Naa er jeg i Kambodsja etter det som definitivt har vaert den kjipeste uka paa ferien saa langt. I Sukothai ble jeg som kjent syk, om det var mat eller utmattelse eller hva det var er usikkert, men noe var det hvertfall... Dro til Bangkok med nattbuss og spypose. Kom til Bangkok midt i natten og hadde ikke bestilt hotell, det er jo farlig aa vaere litt fore var ...., men heldig skal man vaere i uheldigeten og jeg traff gamle Chin, som var en slags hotellsjef. Han forbarmet seg over en stakkars sjel fra Norge og jeg fikk bo i en liten leilighet i hotellkomplekset. Han hadde utrolig nok ingen baktanker virket det som. Snill var han som kom med risgrot og bananer til frokost hver dag :) Etter tre dager hos Chin maatte jeg videre, visaet var iferd med aa ebbe ut og jeg maatte over grensen. Saa her er jeg altsaa. Her i Phnom Phen har jeg tatt inn paa et bra hotell i vente paa aa bli bedre, har svomt i bassenget, lest og slikket sol og idag har sykdommen gitt seg helt! :)

Det forste man kan si om Kambodsja er at menneskene her er utrolig fine. De er ikke effektive og strukturerte og saann som Thaiene, men de prover liksom hele tiden.. Utrolig bra.
Det er trist at et land er saa tydelig merket av en forferdelig historie. Landet har blitt lemlestet flere ganger baade av utlendinger og sine egne, ikke rart det skriker etter hjelp. Phnom Phen er paa vei oppover sier folk jeg snakker med men veien til topps er tydeligvis lang. Katastrofen kunne ha skjedd igaar for alt jeg ser rundt meg.. Imorgen skal jeg til Rode Khmers skrekk-kammer av et museum, kan ikke si jeg gleder meg...

Ingen kommentarer: