tirsdag 29. januar 2008

SIEM REAP/ANGKOR WAT. Saa viste det seg selvsagt at det ikke var saa vrst hos nordmennene. For det forste har jeg nesten ikke sett snurten av dem. Men, better yet, de hra gjesthus med svommebasseng, rene rom paa ordentlig og varmt vann (ikke lunka eller bare varmt naar det er sol!). Og de fikser alt man ber om. Vesten er ikke saa verst - og gresset er kanskje ikke alltid gronnere......

Jeg har vaert paa oppdagelsesferd i Angkor Wat. Leide en scooter m sjaafor og kjopte et tre dagers pass til verdens helligste tempel. Det er mye man kan si,. mye er sagt, men ingenting kan beskrive oyeblikket da man faar templene innenfor rekkevidde av oyet for forste gang. Les mer om oppdagelsene i Angkor - Les Porsgrunnsposten neste uke!! hehe..

En annen dag motte jeg Chat som hadde dagen fri fra restauranten han jobbet i. Vi tro sammen til en flytende landsby befolket mest av vietnamsere i Tonle Sap, innsjoen ved Siem Reap. Jeg fikk kjore baaten ut og sjaaforen av baaten syns jeg var saa flink at han overlot skuta til meg og satt seg til med en sixpack paa dekk.. Noe sjovett har jeg tydeligvis i blodet..
Den flytende landsbyen inneholdt alt hva en by inneholder. Skoler, butikker, kirke you name it.
Og vi flot igjennom, kjopte noen ol i butikken, snakket med locals, saa noen krokodiller og kjorte videre... Chat hadde det kanskje goyest av alle ettersom han var en fattiggutt fra byen og aldri hadde vaert ute i en baat for langt mindre til noen flytende by og etter at han i tillegg fikk smaken for sterkere saker gjorde han ikke noe annet aa smile og fnise helt til vi kom hjem igjen. Han hadde tydeligvis en slags lykkedag man sjelden opplever, du vet saann man har noen ganger naar rare og bra ting plutselig dukker opp paa rekke og rad i lopet av en dag. Chat, og jeg forovrig, var i flytende landsby, kjorte baat, laerte hverandre khmer og engelsk, saa et tempel som var bygget midt ute i en innsjo. Og jeg spanderte en middag, og enda mere ol, som kostet det han betalte i leie i lopet av en mnd. Super dag for Chat. Og meg.

Men naa er jeg klar til take off. Skal til Kuala Lumpur. Det var dit det billigste flyet gikk i transfer til Manila saa det er dit jeg skal. Aner ikke hva jeg skal der aa gjore..
Men det bilr sikkert bra. Skal vaere der bare en natt mens jeg venter paa neste fly.
Jeg reiser imorgen kl 0830. \

Og jeg drar ikke med lett hjerte. Jeg vil bli. Det er saa lett aa endre noe daarlig til noe bra her. Det er lett aa hjelpe og man vil hjelpe. Overalt er det volunteer muligheter og engelsklaere stillinger. Soren klype for returbilletten. og plikter. Hadde det ikke vaert for det hadde jeg blitt. Seriost. Saa mor og far ; dere kan takke billige tur/retur billetter for at dere faar se meg saa snart igjen... ;)


KAMBODSJA> du er kanskje ikke hva du engang var. Ribbet til skinnet og saar paa sinnet. Men meg har du kapret. Mitt hjerte brenner bare for deg.

Ingen kommentarer: