torsdag 24. januar 2008

SIEM REAP. Naa har jeg tilbrakt fem dager paa hotell med svommebasseng sammen med mange tykke middelaldrende tyskere. Det var ok for en bitteliten stund men rent bortsett fra svommebasseng og varmt vann var det ikke mye aa hente der. Jeg forsto alvoret i situasjonen da jeg som vanlig satt aa not solen skinne i fjeset mens jeg hadde en rykende fersk kaffekopp foran meg. Frokostbuffet, min yndlingstid paa dagen. (helt sant, uten tvil et garantert aldringstegn..). Der satt jeg altsaa fordypet i tanker om hva dagen skulle bringe med et aldri saa lite smil om munnen, da jeg plutselig, forbi hoyrostede kinesere ved nabobordet (med forferdelige bordvaner selvsagt) og de allerede nevnte tyskerne horte "Aah, nei gud altsaa, jeg er saa varm jeg..". Jeg satte kaffen i strupen. Inn kom et busslass med ferieglade nordmenn. Her var det altsaa bare aa evakuere, ingen tid aa miste. Smilet stivnet, jeg helte i meg kaffen, nikket mutt til kinesere og tyskere (som jeg med ett folte et slags tyst fellesskap med), kom meg forbi den vinterbleke gjengen, en haug med kofferter og blankissede Kenneth, guiden som skulle bo paa rom 1319 og som alltid var tilgjengelig om det skulle vaere noe. Jeg smaalop opp trappene, hjertet pumpet, jeg pakket, ikke et spor etter meg, sjekket ut og tok bussen til Siem Reap. Reddet!!... trodde jeg...

Som fra asken til ilden. Hadde ikke mer enn gaatt ut av bussen etter en 6 timers kjoretur med hardcore karaoke paa full guffe og en bestemor med en bilsyk unge i setet ved siden av for nordmennene var etter meg igjen. Telefonen ringer, det er gjestehuset jeg har booket meg inn paa, de har rotet til hentingen paa bussen, kan jeg ta en tuk-tuk dit? Jeg tuk-tuk'er til gjestehuset, som forovrig ligger nydelig og rolig til rett utenfor sentrum, har oppussede rom og bad med varmt vann og frokost inkludert, alt jeg onsker meg. Og hva er det jeg moter??? En blondine saa blond skal du lete lenge etter og hva er det hun sier: "Velkommen, Mette, er du norsk? Og det blir goy, ja det er mange nordmenn her naa!!". Ja, hun sier det paa norsk. Ikke bare det, paa skarrende sorlandsdialekt! Aah herregud... "Eehh..." svarer jeg tilbake i mangel paa noe annet, jeg er maallos. Jeg grafser til meg nokkelen, loper opp paa rommet jeg har faatt tildelt og naa maa jeg altsaa legge en slagplan. Ingenting har kommet opp saalangt. Jeg pakket rett og slett ut, dusjet og la paa dor...

1 kommentar:

Anonym sa...

Nå setter flere nordmenn seg i bevegelse mot Asia. Vi kommer i horder til en landsby i nærheten av der du befinner deg. Søk dekning. Dette er en advarsel!